L’article “What Are the Reported Classroom Management Strategies of a Sample of Novice Teachers in French-Speaking Belgium, and What Do They Base Their Choices on?” (Coen, Bocquillon, Baco, Gonzalez Vargas & Delbart, 2024) vient d’être publié dans la revue “European Journal of Education”.
Abstract
Classroom management is one of the main difficulties encountered by teachers. One way of improving this situation is to implement classroom management strategies that have been validated by scientific research. The purpose of this research is to study the classroom management strategies declared by a sample of novice teachers, and the sources of information on which they say they base their choice. To this end, semi-structured interviews were conducted with 42 French-speaking Belgian novice teachers. These interviews were subject to thematic content analysis. The teachers report implementing certain classroom management strategies considered effective in the scientific literature, as well as practices that are less effective according to the scientific literature. To choose their strategies, they say they mainly rely on the advice of colleagues, examples suggested on social networks, and/or their initial training. The results of this study can be used to formulate ways of improving teacher training both in French-speaking Belgium and more widely.
Résumé
La gestion de la classe est l’une des principales difficultés rencontrées par les enseignants. Un moyen d’améliorer cette situation est de mettre en œuvre des stratégies de gestion de classe validées par la recherche scientifique. L’objectif de cette recherche est d’étudier les stratégies de gestion de classe déclarées par un échantillon d’enseignants novices et les sources d’information sur lesquelles ils disent fonder leur choix. Pour ce faire, des entretiens semi-structurés ont été menés auprès de 42 enseignants novices belges francophones. Ces entretiens ont fait l’objet d’une analyse de contenu thématique. Les enseignants déclarent mettre en œuvre certaines stratégies de gestion de classe considérées comme efficaces dans la littérature scientifique, ainsi que des pratiques moins efficaces selon la littérature scientifique. Pour choisir leurs stratégies, ils disent s’appuyer principalement sur les conseils de collègues, sur des exemples proposés sur les réseaux sociaux et/ou sur leur formation initiale. Les résultats de cette étude peuvent être utilisés pour formuler des pistes d’amélioration de la formation des enseignants en Belgique francophone et plus largement.
Lien pour se procurer l’article: http://doi.org/10.1111/ejed.12857
Pour citer cet article: Coen, C., Bocquillon, M., Baco, C., Gonzalez Vargas, E., & Delbart, L. (2024), What Are the Reported Classroom Management Strategies of a Sample of Novice Teachers in French-Speaking Belgium, and What Do They Base Their Choices on? European Journal of Education, e12857. https://doi.org/10.1111/ejed.12857